Hiilijalanjälkeä ilmaiseva luku saadaan, kun koko rakennuksen rakentamisen, käytön ja purkamisen aikana tai johdosta syntyneet päästöt jaetaan rakennuksen lämmitetyn tilan pinta-alalla, joka taas jaetaan vielä rakennuksen arvioidun käyttöiän mukaan.
Hiilidioksidiekvivalentissa on muunnettu kaikkien kasvihuonekaasujen ilmastoa lämmittävä vaikutus hiilidioksidin vastaavaksi vaikutuksesi. Näin puhutaan yksinkertaisemmin hiilidioksidiekvivalentista eikä esimerkiksi kasvihuonekaasuekvivalentista.
Esimerkkikohteiden kokonaispäästöjä:
2 000 t CO2e
Kuusikerroksinen betonikerrostalo
75 t CO2e
Puurakenteinen pientalo
3 t CO2e
Bensiinikäyttöisen auton ajo 20 000 km:n matkalla
1 t CO2e
Helsinki–Bangkok-välinen lento per matkustaja
Hiilijalanjäljen laskentamenetelmän toimivuutta testataan parhaillaan
Rakennusten hiilijalanjäljen laskentamenetelmän luomisesta ja kehityksestä vastaa ympäristöministeriö. Luodun laskentamenetelmän sopivuutta käytännössä testataan pilottivaiheessa syksystä 2019 kevääseen 2020.
Pilotti- eli testausvaiheessa arvioidaan eri rakennustyyppien päästöjä, kuten asuinrakennuksia, liikerakennuksia sekä opetusrakennuksia.
Rakennuksen käytön aikaisia päästöjä lasketaan 50 vuoden arviointijaksolle tai erilliselle tavoitekäyttöiälle, kuten Adapteon moduulirakennusten kohdalla.
Arviointimenetelmässä tutkitaan myös rakennusten positiivisia ilmastovaikutuksia
Vaikka rakennuksista tuntuu aiheutuvan vain negatiivisia vaikutuksia ympäristölle, rakennuksilla voidaan saada aikaan myös positiivisia ilmastovaikutuksia. Tällöin puhutaan mitattavasta hiilikädenjäljestä.
Esimerkiksi puurakentaminen synnyttää hiilivarastoja, jotka osaltaan keventävät ilmakehään päätyvää hiilidioksidikuormaa. Sementtipohjaiset tuotteet voivat taas toimia hitaina hiilinieluina, kun hiilidioksidia sitoutuu betonirakenteeseen pikku hiljaa ilmasta.
Lisäksi positiivisissa vaikutuksissa arvioidaan rakennustuotteiden kierrätyksestä syntyviä hyötyjä.
Hiilikädenjäljen mittauksella halutaan kannustaa suunnittelijoita, rakennuttajia ja tuotevalmistajia kehittämään innovatiivisia ilmastoratkaisuja, joilla on vähentävä vaikutus hiilidioksidikuormaan.